תמונה של פיצה
ראשי » פרופסור פיצה » נכון שאתם לא יודעים מה (באמת) המקור של הפיצה? אנחנו פה כדי לספר לכם!

נכון שאתם לא יודעים מה (באמת) המקור של הפיצה? אנחנו פה כדי לספר לכם!

אז מה באמת אתם יודעים על פיצה? מי המציא את הפיצה? מה מקור המילה הפיצה? פרופסור פיצה יתרום לכם קצת ידע כללי.

חשבתם פעם על הפיצה שלכם קצת יותר לעומק? זאת אומרת, מה יש בה שכל כך קוסם לנו? בסך הכל בצק, רוטב, גבינה.

שלושה מרכיבים עיקריים והנה לכם יצירת פאר מושלמתתתת. תוספות לפי הטעם, כמה דקות בתנור, ואפשר להתענג.

אז מי בכלל המציא אותה, היכן, מתי ולמה? אנחנו ננסה לעשות לכם סדר, למרות שהדעות בעניין די חלוקות.

מה מקור השם פיצה?

רגע קטן לפני זה, נספר לכם שלמרות שהאמונה הרווחת היא שמקור השם 'פיצה' בנאפולי שבאיטליה, הרי שחוקרים מאמינים כעת שהמקור הוא בעיר גאטה. גאטה היא עיר איטלקית הממוקמת במרחק 120 קילומטרים מרומא ושמונים קילומטרים מנאפולי. בגאטה, אז כפר קטן בצפון איטליה, נמצא מסמך בלטינית משנת 997 לפני הספירה, בו מבטיח בנו של לורד פיאודלי לשלוח 12 פיצות לבישופ כמנחת כבוד. זהו המקור העתיק ביותר למילה 'פיצה' שידוע כיום. לגבי מקור השם עצמו, ישנן כמה סברות. האחת היא שהמילה 'פיצה' מקורה במילה 'פיתה' היוונית מימי הביניים, שמשמעה פאי, או עוגה. אחרים טוענים שהמקור במילה 'פינזה' האיטלקית, שפירושה להדק, לשטח, בדומה לרידוד של בצק הפיצה. ויש אפילו סברה שהמקור הוא בפיצרלי (pizzarelle), עוגיות מקמח מצה כשרות לפסח, שנהגו לאכול המתפללים היהודים הרומאים בחזרתם מתפילות החג בבית הכנסת.

מי המציא את הפיצה?

יש הטוענים שהמקור הוא המאפים השטוחים הראשונים, עוד מלפני הספירה, אי שם מימי המצרים הקדמונים (אולי המצות שלנו???), או ההודים, או היוונים הקדומים, או אולי בכלל מהחיילים הפרסים שאפו לחמים שטוחים בתנאי שדה ושמו עליהם תוספות, כפי שנהוג בפיצה של ימינו. הרוב דווקא מסכימים שהפיצה הקדומה מקורה ביוונים, שהיו אופים סוג של לחם שטוח ומוסיפים עליו עשבי תיבול, בצל, שום וכיוב'. הפיצה המודרנית מקורה כפי הנראה באיטליה. אם לדייק, ניתן לומר בנאפולי. ושוב, אם נחזור קצת בהיסטוריה, הרי שנאפולי נוסדה במקורה על ידי היוונים, שקראו לה נֵאָפּוֹלִיס. הרומים כבשו אותה כמה מאות שנים לאחר מכן, ועוד ידעה כמה וכמה מלחמות ותהפוכות מאז במהלך ההיסטוריה. בשנת 1889 החליט רפאל אספוזיטו, אופה איטלקי מנאפולי, לאפות פיצה בצבעי הדגל, כהפגנת פאטריוטיות לכבוד ביקור המלך אומברטו והמלכה מרגריטה. צבעי הטריקולור האיטלקי, כידוע, הם ירוק, לבן ואדום (בהזדמנות אחרת אולי נרחיב על ההיסטוריה של צבעי הדגל), ולכן על הבצק בחר אספוזיטו לפזר רסק עגבניות, גבינת מוצרלה ועלי בזיליקום. משהו מכל הסיפור הזה מצלצל לכם מוכר? מן הסתם… כי השמועה טוענת שהמלכה (מרגריטה, זוכרים?), נהנתה מאוד מהפיצה, ומאז סוג זה של פיצה נקרא על שמה. נעבור כמה שנים קדימה. בשנת 1905 פתח ג'נארו לומבארדי, מהגר איטלקי, את הפיצריה הראשונה בניו-יורק, ארצות הברית. הפיצה דווקא לא צברה תאוצה באמריקה עד מלחמת העולם השניה, אז חיילים אירופאים ואמריקאים רבים שהוצבו באיטליה זכו לטעום את המאכל המקומי, התאהבו, וכל השאר זה היסטוריה … 😉

מר מגש

מייסד האתר והאב הרוחני שלנו. האגדה מספרת שפיצה הייתה המילה הראשונה שאמר כתינוק. מר מגש שולט בכל רזי הפיצה ויודע לענות על כל שאלה שלנו בנושא.

הוסיפו תגובה