ראשי » מגזין הפיצה » פיצה ממכרת כמו סמים

פיצה ממכרת כמו סמים

פיצה ממכרת

מי שאמר לכם פעם שאתם מכורים לפיצה כפי הנראה צדק. מחקר חדש טוען שפיצה ממכרת בדיוק באותו אופן כמו סמים קשים כגון הרואין וקוקאין.

המחקר נערך על ידי פסיכולוגיות מאוניברסיטת מישיגן, אריקה שולט ואשלי גירהארדט, בשיתוף עם מדענית המוח, ניקול שבנה, מאוניברסיטת קולומביה. במחקר נמצא כי מזונות מעובדים מאוד (כולל פיצות, עוגות ושוקולדים) חולקים מאפיינים משותפים עם סמים, וגורמים בעיקר להתמכרויות לאוכל.

במחקר דורגו 35 מזונות על פי רמת ההתמכרות שהם גורמים. שוקולד ניצב במקום הראשון, כשלאחריו גלידה, צ'יפס,פיצה ועוגיות. ברשימת 20 הראשונים כלולים גם עוגות, עוף מטוגן, משקאות מוגזים, גבינה ובייגלה.

החוקרות מצאו כי מזונות מעובדים, שלרוב הינם בעלי אחוזי שומן וערך גליקמי גבוהים יותר מאשר מזונות לא-מעובדים, הם אלה שלרוב מקושרים לדפוסי אכילה דמויי התמכרות. (הערך הגליקמי הוא מדד המשערך בכמה יעלה המזון הספציפי את רמת הסוכר בדם). במחקר מצויין כי צריכת מזונות מעובדים בעלי תכולה גבוהה של שומן וסוכר גורמים לשינויים נוירולוגים, בדומה לשימוש בסמים.

"עיבוד נראה כגורם מבדיל חיוני ל-האם אוכל קשור למדדים התנהגותיים של אכילה דמויית אכילה ממכרת. מזון מעובד מאוד עובר שינוי שהופך אותו להיות מתגמל במיוחד באמצעות התוספת של שומנים ופחמימות מזוקקות (כמו קמח לבן וסוכר)", נטען במחקר. באופן דומה, חומרים ממכרים לרוב אינם כאלה במצבם הגולמי, אלא רק לאחר עיבוד. לדוגמה- ענבים הופכים להיות ממכרים רק לאחר עיבודם ליין, ופרג מפתח יכולות ממכרות לאחר זיקוקו לאופיום.

עוד כותבות החוקרות כי 'התמכרות לאוכל' מאופיינת בתסמינים כגון אובדן השליטה על כמויות הצריכה, שימוש ממושך למרות ההשלכות השליליות, וחוסר יכולת לקצץ בכמויות למרות הרצון לעשות זאת.

אכילה דמויית התמכרות נקשרה עם אימפולסיביות מוגברת ותגובתיות רגשית, שני דברים המעורבים באופן דומה בהפרעות התמכרות לחומרים. לפיכך, 'התמכרות לאוכל' עשויה לחלוק תכונות התנהגותיות המשותפות להפרעות ממכרות אחרות. גם מחקרי הדמייה חשפו דמיון ביולוגי בדפוסי תפקוד לקוי הקשורים לתגמול בין 'מכורי מזון' ומכורים לחומרים ממכרים אחרים".

המחקר מוסיף לגידול בהוכחות המדעיות לקשר שבין השמנה וחומרים גורמי תלות, אשר הובילה חוקרים מתחומי הביולוגיה, מדעי המוח והפסיכולוגיה, לעבוד בשיתוף פעולה כדי לחקור את תפקיד ההתמכרות בהפרעות אכילה ובהתנהגויות אכילה בעייתיות באופן כללי.

 

מר מגש

מייסד האתר והאב הרוחני שלנו. האגדה מספרת שפיצה הייתה המילה הראשונה שאמר כתינוק. מר מגש שולט בכל רזי הפיצה ויודע לענות על כל שאלה שלנו בנושא.

הוסיפו תגובה